Petjada de la Marededéu de Santa Margarida (2)

Amb el guiatge del Xevi Roviró he aconseguit trobar la petjada de la Marededeu de Santa Margarida d'Ardola. Segons sembla, tot i que caldrà verificar-ho, als anys quaranta es feia una processó a la font quan hi havia necessitat d'aigua i s'hi banyava una imatge. Tal com es pot veure a la foto, el dipòsit d'aigua de la font té una forma que recorda lleugerament el d'un peu força més gran del compte.

Segons m'expliquen, quan es venia en processó a la font, les dones i els nens es quedaven abans d'un pas una mica complicat que hi ha en el camí d'anada.

Avui dia sembla difícil de creure que en aquest lloc hi circulés algú i encara menys que s'hi anés en processó, però el treball del bosc en aquest indret està ben constatat.

En teniu una mica més d'informació a http://francescroma.net/petjades/node/125 i a http://francescroma.net/petjades/node/114

Testimoni d'excepció

Una persona encara viva li explica al Xevi Roviró el següent:

Anaven a resar a la marededéu de la font de la petjada per demanar pluja o per demanar que parés de ploure o per les pedragades. Ell, en Pere, m'ha explicat que era molt petit i que no arribava a ser escolà sinó que ell anava amb la seva família a la processó. El mossèn, a la missa que feien el diumenge a Sant Pere de Savassona (la parròquia), explicava que "tal dia" anirien a Santa Margarida d'Ardola a resar per la pluja. El dia acordat es trobaven a davant l'ermita, ja en runes, on hi havia una petita creu de ferro i resaven oracions, un cop acabades, el capellà avillat amb l'alba, l'escolà amb el roquet i les dones en sèfino, baixaven en processó i en silenci cap a la font de la Petjada de la Marededéu. Els nens petits (com en Pere) es quedaven abans de travessar el pedregar i els altres arribaven a la font. Allí resaven alguna oració per la pluja i tornaven a pujar cap a Santa Margarita i s'acabava el ritual.
En Pere m'explica que ell hi havia anat dues o tres vegades i que aquells camins eren molt ben fressats pel bestiar que des de baix a Sau pujaven a menjar per la baga i a veure a la font. No sap si mullaven res a la font o només resaven, a ell li sembla que només resaven

Localització

La petjada es troba en el punt 0448758 - 4645896 - 654 (la lectura pot no ser molt precisa per tractar-se d'un lloc cobert de vegetació).

Per accedir-hi, agafeu el camí que baixa pel grau del Llancer (dibuixat en el mapa Alpina "Vall de Sau - Collsacabra",  però sense nom). Comenceu a baixar pel grau i feu-ho durant un centenar de metres quan  comença la canal més inclinada (aquí el camí fa 4 o 5 revolts molt petits). Deixeu el camí del grau per un que marxa a la dreta (al principi n'hi ha un de més evident, però de seguida es veu que no es pot passar). És un corriol que al cap de poc sembla que sigui un torrent.

El camí flanqueja fins que surt a un pany de paret força inclinat. Cal passar amb compte i després baixar per un tirapit molt pendent. Després de la baixada, a la dreta, hi ha la font (atenció que el camí segueix baixant!).

Una pista per localitzar la font on es troba la petjada seria que està en la franja blanquinosa del cingle (la superior) i no en la vermellosa típica de la zona de Sau.