Potada del Diable de Mieres

"Hi ha una altra Potada del Diable en terme de Mieres, vora el riu. El diable es proposava fer una grossa muralla per contenir l'aigua del riu i inundar el poble de Sant Miquel de Montmajor (sic). El diable treballava de nit i sant Martí de dia li desfeia la feina. A les tres o quatre nits de treballar, el diable, enfurit, abandonà l'empresa i de ràbia deixà marcades les petjades en la pedra. Tenia un peu de gall i l'altre de boc".

D'aquesta manera recollia Joan Amades una llegenda que li havia explicat mossèn J. Casassa. La llegenda, però, se situa a Sant Miquel de Campmajor, al Pla de l'Estany. Ha estat gràcies a les indicacions de J. P. que he pogut localitzar l'indret.

Potada del Diable de Sant Miquel e Campmajor Església de Loreto de Briolf

Potser podria ser significatiu el fet que aquestes petjades estiguin no massa lluny de l’única capella de la diòcesi de Girona dedicada a la Mare de Déu de Loreto (Solà, 2003; 102), construïda al 1916 i que havia de ser l'església parroquial de Briolf.

Al catàleg de l'Arxiu Diocesà de Girona es troben diversos documents que parlen de persones que han fet la peregrinació a l'ermita de Loreto, on, com ens indicava l'Albert des del Piscolabis Librorum, hi havia la mida del peu de la Mare de Déu.

Forats d'una presa

No conec la zona però no hi ha dubte, son forats on s'hi posaven els pals de fusta que junt amb altres materials acabaven formant una presa o embassament d'aigua. D'aquest punt devia sortir una canalització que portava l'aigua a un molí que es devia trobar un xic més avall del riu. Segurament que encara hi deu haver les restes del molí...

De què es tracta?

Em sembla que no hi ha cap dubte que es tracta de les restes d'una antiga presa per desviar o contenir l'aigua del riu. La disposició de les petjades fan pensar en una presa, i la llegenda reforça aquesta interpretació.

Localització

Aquesta potada es troba en el punt 0473990 - 4668313 - 173 (en el datum WGS 84).

S'hi accedeix des de Sant Martí de Campmajor, agafant la carretera que va en direcció al santuari del Collell i desviant-se'n abans d'arribar, per agafar la pista que duu a Briolf (indicada).

Només començar la pista, hi ha una bifurcació. Agafeu la de l'esquerra (sense asfaltar) i no la deixeu fins arribar a un pont que travessa el riu Set.

Travesseu el pont i continueu fins que trobareu una pista molt abandonada a la dreta, amb un cartell que indica "Briolf" (millor deixar el cotxe abans de començar aquest tram).

El camí us duu a l'església de Loreto, abandonada. Continueu endavant i baixareu per una pista amb el sòl de pedra. Travessareu un petit torrent, just abans del qual hi ha un pal indicador d'un itinerari a peu.

Aquí heu de baixar al riu Ser, que és a la dreta. Però el camí no hi és.

Les petjades són al mig del llit del torrent, en una zona pedregosa força plana que la imatge de satèl·lit de sota mostra clarament. Dues rengleres de forats rodons travessent totalment el riu.